Väčšina firiem sa v súčasnosti stretáva s problémom, že jej zamestnancinamiesto toho, aby sa venovali práci, trávia svoj pracovný čas započítačom chatovaním, prispievaním do rôznych diskusných fór nainternete či blogovaním. Internet nám v dnešnej dobe ponúka množstvozábaviek a lákadiel, ktorým mnohí z nás nevedia odolať. Už pomerne dlhopracujem v oblasti e-marketingu a e-commerce a čudujem sa, ako jemožné, že niektorí ľudia sú celé dni a dokonca aj noci zavesení natýchto typoch stránok a zabávajú sa namiesto toho, aby si robili svojuprácu.
Niektoré firmy sa rozhodli riešiť tento problémrazantným zákazom a zablokovaním všetkých verejných chatovacíchportálov, príslušných programov či diskusných fór. Nie vždy všakkontrolné systémy dokážu zablokovať všetko. Keď takýto "cyber závislák“zistí, že jeho obľúbený chat je zablokovaný, hľadá si alternatívny. Prirozmanitosti dnešného internetu mu netrvá dlho nájsť si náhradu.
Ďalšouneresťou, ktorú mnohí zamestnávatelia neznášajú, je rozosielanierôznych zábavných e-mailov. V tomto prípade nejde o spam, pretože mailysi rozosielajú zamestnanci a kamaráti medzi sebou dobrovoľne, aby sapobavili. Napriek rôznym e-mailovým filtrom sa však ani táto zábavkazamestnancov nedá vykynožiť.
Ľudia, ktorí takýmto spôsobomtrávia pracovný či mimopracovný čas, tvoria veľmi silné komunity.Nechávajú sa formovať názormi ľudí, ktorí môžu byť aj na opačnom koncizemegule a ktorých nikdy nevideli. Vďaka rôznorodosti webu nie jeproblém nájsť špecificky orientované skupiny ľudí. Napríklad skupinycestovateľov, milovníkov bojových umení či osamelých jednotlivcov,ktorí hľadajú partnera či rozkoš.
Spotrebiteľ im uverí ľahko
Aksa o niečom rozhodujeme, napríklad o kúpe dovolenky alebo fotoaparátu,zväčša najprv hľadáme pozitívne referencie u svojich kamarátov aznámych. Mnoho ľudí sa však bez ohľadu na to, či niekoho takého vosvojom okolí nájdu alebo nie, vrhne na internet. Na blogoch, chatoch adiskusných fórach hľadajú radu a referenciu od iných ľudí. Ak si odanom produkte či službe prečítajú na domovskej stránke firmy, neveriatomu. Predsa len je jasné, že firma nebude ohovárať svoje vlastnériešenia. Pokiaľ však nájdu referencie a hodnotenia na "nezávislýchstránkach“ napísaných bežnými ľuďmi, ktorí produkt či službu vyskúšali,pripadajú im dôveryhodné. Ešte ľahšie je uveriť referenciám iných ľudína blogoch, fórach a diskusiách než novinárom, ktorí píšu odbornérecenzie. Veď novinárovi mohli firmy zaplatiť za propagáciu, ale nejakýblogger či diskutér by mal byť nezávislý...
Tu sa otváraveľký priestor pre marketing. Vďaka fóram, blogom, chatom a mailingu sadá veľmi dobre formovať verejná mienka a ovplyvňovať rôzne komunityľudí. Niekedy stačí malý impulz, a správa, ktorú chceme šíriť, sanezadržateľne šíri netom ako vírus - tento spôsob marketingu voláme ajvirálny. Informácia sa dá zacieliť na určité komunity ľudí, o ktorémáme záujem, a efekt jedného správne vytvoreného internetového PR trváaj roky. Obstarávacie náklady na takúto kampaň sú pritom oveľa menšieako pri iných masových médiách.
Mnohí zamestnávatelia sineuvedomujú, ako by sa blogovacia a chatovacia závislosť niektorých ichzamestnancov dala použiť na šírenie dobrého mena firmy. Veď jednou zprvých otázok, keď sa s niekým spoznáte na chate alebo fóre, je: "Čorobíš?“ A odpoveďou by mohlo byť: "Som asistentkou vo firme Xyz...“Nasleduje otázka, ako sa tam pracuje. Odpoveďou by mohlo byť: "Vieš čo,úplne super. Parádne pracovné prostredie, veselí kolegovia, máme veľazamestnaneckých zliav... Keby si chcel napríklad kúpiť nový televízor,viem vybaviť nejakú zľavu.“
Rozhovor sa môže ešte chvíľurozvíjať. Ak osoba na druhej strane rozmýšľala alebo v blízkom časebude rozmýšľať nad kúpou nejakej elektroniky, na osemdesiat percent juako prvé napadne navštíviť obchody daného predajcu, prípadne sa obrátipriamo na svoju virtuálnu priateľku s prosbou o radu alebo žiadosťou opomoc pri kúpe. Podobný postup môže nastať aj v prípade hľadania sipráce - možno vám asistentka konverzáciou "našla“ nového zamestnanca.
Základom je prirodzenosť
Pokiaľblogger alebo diskutér vyznieva prirodzene, má skryté PR cez blogy,fóra, posielanie reťazových e-mailov a chatovanie veľkú silu. Vniektorých prípadoch sa dá účinnosť odmerať hneď - vďaka vloženiu amonitorovaniu odkazov na vaše stránky do príspevku či e-mailu. Následnesi porovnajte počet preklikov so zvýšením návštevnosti či počtomnákupov v monitorovanom období. Efekt takejto formy PR však bývadlhotrvajúci a niekedy sa merať nedá. Z ľudí, ktorí si daný príspevokprečítajú, väčšinou 40 až 60 percent hľadá ďalšie doplňujúceinformácie. To je veľmi dobrý predpoklad kúpy, hlavne ak sa záujemcaopätovne dostane k vašej značke z iného zdroja.
Možno ibajedno, maximálne dve percentá ľudí, ktorí si daný článok čítali, spravíokamžite nákup. No informácia o existencii firmy či produktu anezávislej pozitívnej referencie zostane v podvedomí väčšiny čitateľovčlánku a tí zväčša aj v budúcnosti inklinujú k nákupu tovaru značky, oktorej v minulosti počuli či čítali "nezávislú“ pozitívnu referenciu.Často tiež ďalej odporúčajú danú značku svojim kamarátom a známym.Efekt sa nazýva WOM - Word Of Mouth marketing.
Napĺňanieinternetu pozitívnymi článkami o vašej firme alebo produkte máviacnásobný efekt. V prípade internetu článok nestarne. Ľudia simálokedy pozerajú dátum publikovania príspevku ako pri tlačovýchmédiách. A tak aj dva roky starý článok na blogu či fóre často vnímajúako aktuálny. Vďaka vyhľadávacím robotom sa k recenzii na vašu firmu čiprodukt dostanú ľudia aj niekoľko mesiacov po zverejnení článku. A topri hľadaní rôznorodých slovíčok, ktoré by ste niekedy ani nečakali.Navyše, každé spomenutie názvu vašej firmy alebo produktu na častonavštevovaných portáloch fórach či blogoch zvyšuje vaše pozície vovyhľadávačoch. Čím viac prelinkov máte, tým skôr vás ľudia na internetenájdu.
Pozor na nepremyslené chyby
Veľa firiem,ktoré si tieto výhody uvedomia, sa pustí do internetového PR bezhlavo.Nesprávnym volením portálov, zlým výberom "kľúčových slov“, okatýmpodstrkovaním svojej značky a ďalšími neodbornými chybami dokážuspraviť svojej firme viac škody než úžitku. Vo svete, ale aj u nás, savšak dajú nájsť jednotlivci a firmy, čo sa vyslovene živia lenblogovaním, chatovaním, písaním PR na internete a pod.... Príkladom jeu nás napríklad spoločenstvo ľudí, ktorí spolupracujú na projekte BlogMedia.sk,alebo niektoré väčšie reklamné a mediálne agentúry, ktoré si tvoriasvoje vlastné oddelenia bloggerov a internetových diskutérov. Sú tozväčša ľudia, ktorí sa blogovacej, chatovacej a diskusnej záľube venujúuž niekoľko rokov. Poznajú rôzne portály, miestnosti, majú svojzaužívaný štýl vyjadrovania sa. A čo je najpodstatnejšie, mnohí z nichsú známi vo svojom virtuálnom svete. Ľudia, ktorí čítajú ich príspevky,i keď ich možno v živote nevideli. Týmto osobám však veria, a tie sisnažia zachovať svoju určitú "karmu“.
Niektorí ich pravidelníčitatelia vedia, že píšu aj komerčné články či príspevky. Často im toani neprekáža. Mnohým iným ani nenapadne, že naoko dobre mienená radaje vlastne šikovne premyslené PR. Netreba tiež zabúdať na podmienku,aby blogger či diskutér dokázal napísať o vašej firme či produkte dobrúrecenziu, musí sám daný produkt spoznať - buď štúdiom, alebo samotnýmvyskúšaním riešenia. Tým sa aj samotný blogger mení na vášhopotenciálneho klienta.
Čoraz viac a viac firiem v súčasnostivyužíva túto formu marketingu. Ako zákazníci často ani nevieme, že sinevyberáme hotel, nový fotoaparát či film podľa osobných referenciísamotných spokojných klientov, ale podľa pripraveného PR šikovnýchmarketérov a copywriterov. Je len na vás, či sa vo firme tiežrozhodnete pre túto trochu kontroverznú, ale mimoriadne dobre účinnúformu kampaní.
www.blogmedia.sk
Komentáre
nemam rad taketo